Een chaotische filmset, een hoofdrolspeelster gevangen tussen werkelijkheid en fictie en een regisseur op de rand van een zenuwinzinking - het script klinkt als een klassiek drama, maar er is hier veel meer aan de hand. Een actrice uit Hong Kong wordt ingehuurd om een klassieke stomme film opnieuw te maken en raakt al snel verstrikt in een maalstroom van creatieve crises, productieproblemen en persoonlijke spanningen. Terwijl ze opgaat in haar rol, begint ze te versmelten met het personage en vervagen de grenzen tussen film en leven. Olivier Assayas gebruikt deze achtergrond om de mechanismen van de filmindustrie met een scherp oog te ontleden. Zijn productie beweegt moeiteloos tussen satire, reflectie op cinema en eerbetoon aan de Franse filmindustrie. De film ging in première op het Internationale Filmfestival van Cannes 1996 in de Un Certain Regard-sectie en werd geprezen om zijn intelligente metaniveau en de genuanceerde prestatie van Maggie Cheung. De mix van humoristische zelfironie en serieus onderzoek naar de kunst van het filmmaken maakt het een uniek werk dat veel verder gaat dan het klassieke film-in-een-film thema. De film werd geprezen om zijn satirische portrettering van filmmaken en zijn reflectie op de Franse filmindustrie. De prestatie van Maggie Cheung en de regie van Assayas kregen speciale erkenning. De film wordt nu beschouwd als een cultklassieker en werd in 2022 door Assayas zelf opnieuw geïnterpreteerd in de vorm van een miniserie met Alicia Vikander in de hoofdrol.
Classics
1h 39min
16+
FR
FR
NL
Een chaotische filmset, een hoofdrolspeelster gevangen tussen werkelijkheid en fictie en een regisseur op de rand van een zenuwinzinking - het script klinkt als een klassiek drama, maar er is hier veel meer aan de hand. Een actrice uit Hong Kong wordt ingehuurd om een klassieke stomme film opnieuw te maken en raakt al snel verstrikt in een maalstroom van creatieve crises, productieproblemen en persoonlijke spanningen. Terwijl ze opgaat in haar rol, begint ze te versmelten met het personage en vervagen de grenzen tussen film en leven.
Olivier Assayas gebruikt deze achtergrond om de mechanismen van de filmindustrie met een scherp oog te ontleden. Zijn productie beweegt moeiteloos tussen satire, reflectie op cinema en eerbetoon aan de Franse filmindustrie. De film ging in première op het Internationale Filmfestival van Cannes 1996 in de Un Certain Regard-sectie en werd geprezen om zijn intelligente metaniveau en de genuanceerde prestatie van Maggie Cheung. De mix van humoristische zelfironie en serieus onderzoek naar de kunst van het filmmaken maakt het een uniek werk dat veel verder gaat dan het klassieke film-in-een-film thema.
De film werd geprezen om zijn satirische portrettering van filmmaken en zijn reflectie op de Franse filmindustrie. De prestatie van Maggie Cheung en de regie van Assayas kregen speciale erkenning. De film wordt nu beschouwd als een cultklassieker en werd in 2022 door Assayas zelf opnieuw geïnterpreteerd in de vorm van een miniserie met Alicia Vikander in de hoofdrol.