mt-title

Een kleine opening, een donkere kamer, een lichtstraal – en ineens begint het beeld te ademen. Van het principe van de camera obscura tot de gestileerde selfie: in een paar eeuwen is een technische sensatie veranderd in een alomtegenwoordig massafenomeen. Wat ooit onze waarneming verruimde, produceert nu non-stop content. Tussen voyeurisme, zelfpresentatie en politieke beïnvloeding rijst de vraag: vormt het beeld nog steeds onze wereld – of zijn wij al lang door het beeld gevormd? In een snelle collage van archiefmateriaal, found footage en virale momenten volgt de film de camera door twee eeuwen – als getuige, als instrument, als spiegel en als middel tot manipulatie. Daarbij staat steeds een centrale vraag centraal: hoe verandert de 'fantastische machine' ons gedrag, onze communicatie en ons sociale samenleven? AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE van Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck is geproduceerd door Ruben Östlund (Triangle of Sadness) en ging in wereldpremière op het Sundance Film Festival, waar het de Special Jury Award for Creative Vision won. In Duitsland ging de film in première op de Berlinale 2023 in de sectie Generation 14plus en won daar de AG Kino Gilde-prijs. De regisseurs, bekend van hun veelgeprezen korte films TEN METER TOWER en JOBS FOR ALL!, leveren met hun eerste speelfilm een scherpe analyse van de visuele cultuur. Met bijna uitsluitend bestaand beeldmateriaal maken ze een even vermakelijke als schokkende essayfilm over macht, controle, perceptie en de noodzaak van media-educatie in een tijd van voortdurende observatie.

Keywords

  • Antwerp Art Weekend
  • Berlinale
  • Film Fest Gent
  • Film Fest Gent !
  • International Documentaries
  • Sundance Film Festival !
  • Swedish cinema
  • psychologie
  • technologie

Actors

  • Maximilien Van Aertryck
  • Chris Anderson
  • Joe Biden
  • Tom Brokaw
  • Edmund Carpenter
  • Belle Delphine
  • Ethan Klein

Director

  • Axel Danielson
  • Maximilien Van Aertryck

Documentaire, Onafhankelijk


1h 28min


-12

EN


NL

FR

Denmark
Sweden
2023
Als onze zelfingenomenheid een eindeloze vrije markt en 45 miljard camera's tegenkomt!

Als onze zelfingenomenheid een eindeloze vrije markt en 45 miljard camera's tegenkomt!


Een kleine opening, een donkere kamer, een lichtstraal – en ineens begint het beeld te ademen. Van het principe van de camera obscura tot de gestileerde selfie: in een paar eeuwen is een technische sensatie veranderd in een alomtegenwoordig massafenomeen. Wat ooit onze waarneming verruimde, produceert nu non-stop content. Tussen voyeurisme, zelfpresentatie en politieke beïnvloeding rijst de vraag: vormt het beeld nog steeds onze wereld – of zijn wij al lang door het beeld gevormd? In een snelle collage van archiefmateriaal, found footage en virale momenten volgt de film de camera door twee eeuwen – als getuige, als instrument, als spiegel en als middel tot manipulatie. Daarbij staat steeds een centrale vraag centraal: hoe verandert de 'fantastische machine' ons gedrag, onze communicatie en ons sociale samenleven?


AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE van Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck is geproduceerd door Ruben Östlund (Triangle of Sadness) en ging in wereldpremière op het Sundance Film Festival, waar het de Special Jury Award for Creative Vision won. In Duitsland ging de film in première op de Berlinale 2023 in de sectie Generation 14plus en won daar de AG Kino Gilde-prijs.


De regisseurs, bekend van hun veelgeprezen korte films TEN METER TOWER en JOBS FOR ALL!, leveren met hun eerste speelfilm een scherpe analyse van de visuele cultuur. Met bijna uitsluitend bestaand beeldmateriaal maken ze een even vermakelijke als schokkende essayfilm over macht, controle, perceptie en de noodzaak van media-educatie in een tijd van voortdurende observatie.

Festivals

Cast & Crew